In een bericht in The Huffington Post doen slaapwetenschappers uit de doeken wat u vooral niet mag doen in het bed. Wees gerust, de twee zaken waar u wellicht onmiddellijk aan denkt, slapen en seks, zijn nog steeds toegelaten. Vijf andere activiteiten kunnen echter niet. We lijsten ze hier op.

smartphone-texting

1. Sms’en en mailen

Nog snel een sms’je sturen voor het slapengaan is geen goed idee. Het lichtgevend scherm zorgt namelijk voor de aanmaak van de stof melatonine. Dat zorgt dan weer voor slaaploosheid.

snooze

2. Snoozen

Duw je ook graag op die snooze-knop als de wekker af gaat? Beter dat je dat niet doet. Hierdoor onderbreek je namelijk de remslaap die er pas na een bepaalde periode van slaap komt. Die remslaap, de periode in je slaap waar je droomt, is noodzakelijk voor een goede nachtrust.

5_side-dog-bed

3. Het bed delen met huisdieren

De dieren verstoren je slaap en het is tevens erg onhygiënisch.

heat_1

4. Het te warm maken

De ideale temperatuur is tussen 15°C en 18°C. Wordt het warmer, dan heeft dat een negatieve invloed op je slaap.

can't sleep

5. Blijven liggen als je niet kan slapen.

Kan je de slaap niet vatten? Sta dan op en doe iets ontspannend. Als je blijft draaien en keren, dan frustreer je enkel jezelf en zal je zeker de slaap niet kunnen vatten.